Flere og flere virksomheder springer ud i at podcaste. Og med god grund. For podcasting er en af de mest solide markedsføringsværktøjer i forhold til potentielle kunder, nye målgrupper og konkurrenter. Boost dit brand med en podcast om jeres visioner, ydelser eller interview relevante kundecases så I viser nye eller kommende kunder, hvad I kan. 

Podcasting kan også bruges internt i virksomheder som uddannelsesmateriale i stedet for tekst og bøger. Tænk hvis du kunne uddanne dine ansatte via lyd? Det ville give dem en helt anden fleksibilitet i forhold til at læse og skulle sidde stille med en bog. I kan også producere et lydbåret nyhedsbrev til hele organisationen – fx på flere sprog, så I både når den danske og internationale afdeling med samme budskab fra gulv til direktion. 

Væk med traditionel markedsføring

Og så er det et alternativ content til traditionel markedsføring. Ser vi fx på de traditionelle markedsføringsmetoder som online adds, reklamer på flowmedier og advertising i magasiner og blade, har disse medier sine modtagernes øjne og opmærksomhed i relativt kort tid. Vi er vant til at skøjte forbi reklamer. Vores hjerne sorterer dem fra. Og nej, din podcast er ikke en reklame, som kan vare i 20 minutter. Men du skal tænke din podcast som en mulighed for at låne din modtagergruppes ører i meget længere tid, end hvis du lavede en traditionel markedsføringskampagne.

Tillid skaber opmærksomhed

Når folk hører din stemme og din historie, hører de også din personlighed, og det kan skabe et helt særligt nærvær og en intimitet mellem dig og din lytter. Og tilliden, den er ret vigtig. Det er nemlig den der er med til, at potentielle kunder måske vælger dit produkt eller din ydelse frem for nogle af dine konkurrenter.